0

Visit Rovaniemi avasi alueen aktiviteetteja myyvän verkkokaupan – 100 000 euron raja ylittyi alle kuukaudessa

Verkkokauppa on mittakaavassaan ainutlaatuinen, eikä vastaavia ole matkailualalla aikaisemmin nähty Suomessa.

Visit Rovaniemen aktiviteettiyrityksien tuotteita myyvän www.visitrovaniemi.fi/activites-verkkokaupan myynti on ylittänyt kaikki odotukset. Kauppaa tehtiin ensimmäisen kuukauden aikana joulu-tammikuussa yli 100 000 eurolla, vaikka aktiviteettien online-ostomahdollisuuden markkinointi on vasta käynnistymässä. Asiakkaat ovat kansainvälisiä matkailijoita.

Visit Rovaniemi on ensimmäinen iso alueellinen matkailuorganisaatio, joka on avannut aktiviteettien välitysmyynnin verkossa näin suuressa mittakaavassa. Parhaiten verkkokaupassa myyvät revontuli-, poro-, husky- ja yhdistelmäretket.

Rovaniemen matkailuneuvonnassa paikan päällä tapahtuva aktiviteettien välitysmyynti on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta, ja verkkokaupan kautta tullut myynti on tullut tähän lisäksi.

Visit Rovaniemen verkkosivuilla myytävät tuotteet on tuotu myyntiin islantilaisen digitaalisen markkinapaikan Bokunin kautta. Myytävät tuotteet siirtyvät Bokunista Visit Rovaniemen verkkosivuille niin sanotun API-rajapinnan kautta. Visit Rovaniemi toimii tuotteiden jälleenmyyjänä.

Ennätysmäisesti käynnistynyt myynti on lyönyt ällikällä myös Bokunin edustajat Islannissa.

”Visit Rovaniemen verkkokaupan avaus on ollut yksi merkittävimmistä myyntiavauksista, missä Bokunin tiimi on ollut mukana”, Bokunin solution architecht Völundur Jonsson sanoo.

Vasta noin joka kolmas mukana

Visit Rovaniemen osakkaana on 86 aktiviteettiyritystä, joista 24 on ottanut Bokunin tuotteidensa myyntialustaksi.

Yksi aktiviteettejaan uudessa verkkokaupassa myyvä yritys on rovaniemeläinen Safartica.

”Meillä ei ollut minkäänlaisia ennakko-oletuksia Bokunin toimivuudesta. Olemme tyytyväisiä, että uudesta kanavasta tulee myyntiä”, Safartican myyntijohtaja Antti Antikainen sanoo.

Yrityksiltä Bokunin käyttöönotto vaatii tuotteiden paketoinnin digitaalisesti myytävään muotoon ja tuotteiden syöttämisen järjestelmään.

Visit Rovaniemen verkkosivuilla tuotteet ovat selattavissa kategorioittain, jolloin asiakas voi helposti vertailla niitä keskenään. Tuotteiden myyntiä edistävät hyvä kuvamateriaali tuotteesta ja hyvin kirjoitettu tuotekuvaus.

Tavoite tasoittaa sesonkieroja

Digitaalinen myyntialusta mahdollistaa aktiviteettien ympärivuotisen myynnin. Myynnissä on tällä hetkellä yli 120 yksittäistä tuotetta kaikilta vuodenajoilta.

”Bokun on työkalu, joka tekee kesän markkinoinnista helpompaa, kun Rovaniemen kesän laaja ja kiinnostava tuotevalikoima on esillä yhdessä paikassa. Se on asiakkaalle ketterä ja nopea tapa ostaa aktiviteetteja mihin tahansa kellonaikaan missä tahansa päin maailmaa”, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen sanoo.

Visit Rovaniemi on mukana Visit Finlandin valtakunnallisessa matkailun digitaalisen kehittämisen pilotissa, jonka tavoitteena on tehdä Suomesta digitaalisesti helposti saavutettava matkakohde vuoteen 2020 mennessä.

Digipilotissa varsinainen digimyynnin kehitystyö on vasta alkamassa. Rovaniemen tavoitteena on kehittää edelleen matkatuotteiden digitaalista myyntiä ja rakentaa markkinointi tehostamaan etenkin sulan maan aikaa.

Lisätietoja:

Sanna Kärkkäinen, toimitusjohtaja, Visit Rovaniemi, + 358 40 576 3414, sanna@visitrovaniemi.fi

Kaisa Heiskari, markkinointisuunnittelija, Visit Rovaniemi, + 358 400 479 954, kaisa@visitrovaniemi.fi

Takaisin uutislistaukseen

Näitkö jo nämä?

  • Vogue - Rovaniemi on satumainen matkakohde Rovaniemi ja Joulun taika päätyivät Dunnin valitsemana Voguen listalle -Seitsemän satumaista kohdetta perheille. Voguella on 24,9 miljoonaa kuukausittaista lukijaa, ja lisäksi Vogue saavuttaa  yli 230 miljoonaa digitaalista kävijää sekä sosiaalisen median seuraajaa kanavissaan.
  • Napapiiri-Jukola järjestetään Rovaniemellä 21.-22.8.2021 Napapiiri-Jukolan järjestäjät joutuivat ottamaan suuren vastuun tapahtuman siirrosta, mutta päätös osoittaa myös ainutlaatuista Jukola-henkeä. Toivottavasti suunnistajat vastaavat haasteeseen ja tulevat Rovaniemelle. Järjestäjät tarvitsevat kaiken tuen tapahtuman toteuttamiseen, kertoo Jukolan johtoryhmän puheenjohtaja Juhani Sihvonen.
  • Wild About Lapland – Paikallinen safariyritys palkittiin Sustainable Travel Finland -merkillä Wild About Lapland on Rovaniemellä toimiva safariyritys, joka tarjoaa pakoa arjen hälinästä ja väkijoukoista. Wild About Laplandin arvoihin kuuluu aina elämyksen lisäksi opettaa asiakkaille erätaitoja ja tietoja ympäröivästä luonnosta.

Psst… Tilaa Rovaniemen matkailuvinkit sähköpostiisi 31.5.2021 mennessä ja osallistu hotellipaketin arvontaan!

Mitä haluat matkoiltasi eniten?