0

TEM:n tukema 100 syytä -kampanja tuo matkailijoita myös Rovaniemelle

Tiedote 11.6.2018

”Kotimaan matkailussa luvassa ennätyskesä”

”Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, kotimaan matkailussa on luvassa ennätyskesä”, kertoo Suomen Matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén. Suoma ry organisoi 100 syytä -kampanjan, joka esittelee sata syytä matkustaa kotimaassa.

Suomitutka-kyselyn* mukaan suomalaiset aikovat lisätä kotimaan matkustusmääriään. Erityisesti alle 30-vuotiaat haluavat reissata enemmän.

”Suomeen on kasvanut sukupolvi, jota ei kiinnosta viettää suurta osaa kesälomasta mökillä. Rantatontin omistamisen sijasta suomalaiset janoavat kokemuksia”, Hellén sanoo.

Rovaniemellä kesä on kotimaan matkailun kulta-aikaa. Tänä kesänä erityisesti, sillä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna järjestettävien kuninkuusravien odotetaan tuovan kaupunkiin jopa 55 000 vierasta.

“Suomalaisten into matkustaa Lappiin on kova ja tänä kesänä odotamme kovia lukuja kotimaisten matkailijoiden osalta, lähinnä tapahtumien vuoksi. Rovaniemi on tunnettu talvimatkailukode, mutta kaupunki ei sulje oviaan kesäksi. Palvelutarjonta on kasvanut ja kehittynyt aivan viime vuosina, niitä on merkittävästi enemmän kuin pari vuotta sitten. Tekemistä, näkemistä ja kokemista on enemmän kuin koskaan myös kesällä. Satavuosikauden jatkoilla kannattaa tulla katsomaan Lapin pääkaupunkia”, Sanna Kärkkäinen, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja sanoo.

TEM tukee poikkeuksellista matkailukampanjaa

Suomalaiset matkailualan toimijat ovat lyöneet hynttyyt yhteen kotimaan matkailun kehittämiseksi. Suoma ry:n organisoima kampanja esittelee 100 syytä matkustaa Suomessa. Myös työ- ja elinkeinoministeriö tukee 100 syytä kampanjaa.

”Kotimaanmatkailussa on myös kyse arvoista. Valitsemalla kotimaan lomakohteen jokainen meistä pystyy samalla tukemaan Suomen kasvua. Ja toisaalta, miksi lähteä kauemmas, kun koko Suomi on täynnä paikkoja, jotka vain odottavat löytämistään? ”, sanoo elinkeinoministeri Mika Lintilä.

”Yhteismarkkinointikampanja on historiallinen, sillä aiemmin yritykset ja organisaatiot eivät ole tehneet laajaa yhteistyötä kotimaanmatkailun suosion kasvattamiseksi. Keskinäisen kilpailun sijaan nyt keskitytään yhteistyöhön ja koko toimialan kehittymiseen”, Hellén iloitsee.

100 syytä -kampanja tuo valtakunnallista näkyvyyttä erikokoisille organisaatioille ja tekee näin myös Rovaniemen matkailusta houkuttelevamman.

“Tämä on mittavin yhteinen kotimaan kampanja vuosikausiin Suomessa alan toimijoiden kesken. Tulosten odotetaan ruokkivan kesäkauden matkustusta ja kantavan hedelmää tulevaan ruskakauteen ja ensi kesään. Kampanja on toteutettu kiinnostavasti ja toivottavasti se pysyy ihmisten mielissä seuraavaan kesään asti. Kaikkia sataa kohdetta ei kuitenkaan kerkeä käydä yhden kesän aikana”, Sanna Kärkkäinen sanoo.

 

Lisätiedot:

Anne-Marget Hellén, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja,
anne-marget.hellen@turku.fi, +358 50 559 0499

Sanna Kärkkäinen, Toimitusjohtaja
sanna.karkkainen (at) visitrovaniemi.fi +35840 576 3414

 

Takaisin uutislistaukseen

Näitkö jo nämä?