Rovaniemi – Arctic Design Capital on yksi 24 verkostosta, jotka ovat lähteneet kisaamaan Culture EDEN -kilpailuun. Kilpailussa etsitään kansainvälisesti nousevaa suomalaista kulttuurimatkailun tähtikohdetta. Hakemuksista kolme muutakin saapui Lapin alueelta: Posion keramiikkakylä, Utsjoen saamelaiskylä sekä Visit Natives -verkosto pohjoisesta Lapista.
– Culture EDEN -kilpailuun osallistuneiden verkostojen lukumäärä on todella ilahduttavaa. Se on merkki siitä, että kulttuuri- ja matkailualat ovat löytäneet toisensa, iloitsee Susanna Markkola Visit Finlandin Culture Finland -ohjelmasta.
– Yhdessä tekeminen on tärkeää, sillä yksittäisten yritysten tuotteet eivät riitä kansainvälisten matkailijoiden matkapäätöksen tekemiseen, vaan tarvitaan suurempia palvelukokonaisuuksia, Markkola lisää.
Euroopan komission aloitteesta järjestettyyn Suomen kansalliseen kilpailuun haki 24 verkostoa, jotka ovat muodostaneet yhdessä kulttuuria ja matkailua raikkaalla tavalla yhdistävän kohteen. Pohjoisin kohde löytyy Utsjoelta ja eteläisin Raaseporista. Itäisin verkosto on itärajan tuntumasta Ilomantsista ja läntisin Naantalista.
Kohteet rakentuvat mm. kuvataiteen, käsitöiden, rakennusperinteen, musiikin ja muotoilun ympärille. Kilpailu on antanut monelle hakijalle uutta pontta verkostoihin ja yhdessä tekemiseen.
– Siinä mielessä tämä on enemmän kuin pelkkä kilpailu, sillä kaikki osallistujat hyötyvät tästä uusina tuotteina, verkostoina ja toiminnan kehittämisenä. Osanottajat tuovat upeasti esiin suomalaisen kulttuurin kirjoa, mikä monipuolistaa matkailutarjontaa, Susanna Markkola kertoo.
Kilpailuun osallistuneiden joukosta valitaan voittaja ja annetaan kolme kunniamainintaa. Voittajien valinnan suorittaa kilpailun järjestäjistä ja matkailun asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä. Voittajat julkistetaan Matka-messuilla tammikuussa.
Kilpailussa pärjääminen antaa uusia mahdollisuuksia kansainväliseen näkyvyyteen. Halutessaan voittaja voi liittyä EDEN-verkostoon, joka toimii markkinointi- ja verkostoitumiskanavana Eurooppaan. Lisäksi tiedossa on verkostointitilaisuus Brysselissä, sekä osallistuminen kansainvälisille messuille (ITB) ja tukea matkanjärjestäjä-tapaamisiin.
Voittoisan kohteen on oltava muun muassa verkostoitunut vähintään neljän paikallisen matkailu- ja kulttuuritoimijan kanssa. Näin muodostuu kattava ja toimiva kohde, jossa tarjotaan omaleimaisia matkailukokemuksia ja elämyksiä. Myös kestävä kehitys on tärkeä osa kriteeristöä.
Lisätietoja:
Valtakunnallinen Culture EDEN -kilpailu: Projektipäällikkö Susanna Markkola, Visit Finland, puh. 046 923 4272, susanna.markkola(at)visitfinland.com
Rovaniemen kilpailuosallistuminen: Markkinointisuunnittelija Kaisa Heiskari, Visit Rovaniemi, 0400 479 954, kaisa(at)visitrovaniemi.fi
Psst… Tilaa Rovaniemen matkailuvinkit sähköpostiisi niin saat parhaat vinkit ja edullisimmat tarjoukset!