0

Jopa yli 100 miljoonan yleisö Rovaniemen kesälle – Vaikuttajat tahkoavat Rovaniemestä haluttua kesäkohdetta

Toista kertaa toteutettu Rovaniemi Summer Ambassador –kesäkampanja tavoitti eri viestintävälineiden kautta jopa yli 105 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa. Suurimman yksittäisen näkyvyyden toi Ranskan Lyonissa asuva Youtube- ja Instagram-tähti Amro Maskoun, jonka vlogin ja Instagram-tilin Rovaniemeä koskevan sisällön yhteenlaskettu tavoittavuus oli laskentatavasta riippuen jopa hurjat 42 630 000.

New Yorkia ei olisi koskaan pitänyt alkaa kutsua kaupungiksi, joka ei koskaan nuku. Fraasin pitäisi koskea Rovaniemeä. Näin aloittaa artikkelinsa brittitoimittaja Declan Harte, joka oli yksi viime kesän Rovaniemi Summer Ambassadoreista eli Rovaniemen kesälähettiläistä. Rovaniemelle saapui viime kesänä eri maista ja medioista yhteensä 16 eri vaikuttajaa, joiden tuottama Rovaniemi-materiaali sai miljoonanäkyvyyden muun muassa Turkissa, Kiinassa, Ranskassa ja Intiassa. Kaikki vaikuttajat kokivat kuten Harte: keskiyön aurinko on taianomainen.

”Järjestimme vaikuttajakampanjan yhdessä paikallisten yritysten kanssa. Olemme tuloksiin tyytyväisiä. Hyviä signaaleja arktisen kesän kiinnostavuudesta saimme myös kesän digimarkkinointikampanjasta, joka kohdennettiin Lapista kiinnostuneelle italialaisille ja espanjalaisille”, Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen sanoo.

Kärkkäisen mukaan vaikuttajamarkkinointi on lukujen valossa kustannustehokkainta matkailumarkkinointia, joka mahdollistaa mielikuvien luomisen ja suositusten antamisen matkakohteesta.

Keskiyön aurinko Rovaniemi Lappi
Kesälähettiläät kokeilivat Safartican järjestämää kelluntaa keskiyön auringon alla. Kuva: Cory Varga / You Could Travel

Suurimman yleisön tavoitti Ranskan Lyonissa asuva Amro Maskoun (@amr_maskoun). Hänen yhteenlaskettu tavoittavuutensa oli laskentatavasta riippuen jopa 42 miljoonaa. Luku nousee näin korkeaksi, jos jokaisen Maskoun tekemän Instagramin tarinan katsojamäärä lasketaan yhteen. Keskimäärin yhdellä Maskoun Instagram-tarinalla oli noin 270 000 katsojaa. Instagram-tähti Arian Zamanin Rovaniemi-materiaali tavoitti ainakin kuusi miljoonaa ja Turkissa omaa matkailuohjelmaa tekevän Özlem Tuncan ohjelma katsojaluvut pyörivät 20 miljoonassa. Intialainen näyttelijä Barkha Singh ei ole vielä julkaissut Youtube-videoitaan, mutta niiden myötä hänen tavoittavuutensa nousee todennäköisesti noin kahteen miljoonaan.

”Valokuvausretkiä järjestävän Beyond Arcticin pojat veivät vieraat valokuvaamaan Rovaniemen parhaille maisemapaikoille, he kävivät kellumassa kelluntapuvuissa erämaajärvessä Safartican väen kanssa ja tutustuivat alaskanhuskyjen elämään Bearhill Huskyn kennelillä”, Visit Rovaniemen mediavierailuista vastaava Salla Tauriainen kertoo.

Tauriaisen mukaan Lapin kesässä on paljon koettavaa ja Rovaniemen Summer Ambassador -kampanjaa jatketaan myös ensi vuonna. Silloin vaikuttajia kutsutaan todennäköisesti vähemmän, mutta he viipyvät Rovaniemellä kauemmin, jotta heillä on tarpeeksi aikaa tutustua lappilaiseen, leppoisaan ja luonnonläheiseen elämänmenoon.

”Osa paikallisista yrityksistä on lähtenyt toden teolla mukaan kesämatkailun kehittämiseen. Viime kesän vierailijat ihastuvat erityisesti persoonallisiin oppaisiin, jotka näyttivät heille, miten paikalliset elävät.”, Tauriainen jatkaa.

Vaikuttajien huomiot Rovaniemestä olivat samankaltaisia. Kansainvälisiä matkailijoita kiehtovat Rovaniemen kesässä paikallisille tutut asiat eli keskiyön aurinko, puhdas luonto ja välittömät ihmiset. Rovaniemi Summer Ambassador –kampanjan valittuja vaikuttajia olivat lisäksi esimerkiksi kanadalainen freelance-journalisti Barbara Woolsey, miljoonayleisön kiinalaisten sosiaalisen median kanava Weibossa tavoittanut Bobo Fok ja venäläinen valokuvaaja Alex Mazurov.

 

Fakta

Kampanja lukuina

Kokonaistavoittavuus noin 60 miljoonaa. Laskennallinen kokonaistavoittavuus noin 105 miljoonaa. Laskennalliset erot syntyvät tavasta laskea Instagram-tarinat.

Kampanja oli taloudellisesti tehokas: 1000 ihmisen tavoittamisen kustannus (CPM-luku) oli 0,1€ eli 10 senttiä.

Esimerkkejä tavoittavuuksista / katsojaluvuista per kanava:

Instagram: 7 339 747. Luvussa Instagram-tarinoista on mukana keskimääräinen katsojamäärä / tarina / vaikuttaja.

Weibo: 26 345 000

Verkko- ja printtilehdet: 5 760 000

TV: 20 000 000

 

 

 

Takaisin uutislistaukseen

Näitkö jo nämä?

  • Rovaniemi mukana – Lapin ykköskohteet loivat yhdessä Lappi Road Tripin Korona laittaa Suomen matkailubisnestä uusiksi. Myös Lapin keskeiset matkailualueet ovat yhdistäneet voimansa ja elämyksensä ideoimalla kotimaisia automatkailijoita houkuttelevan uutuustuotteen, Lappi Road Tripin. Matka alkaa Rovaniemeltä, etenee Ylläksen ja Levin kautta kulkien Inarista Utsjoelle jatkaen matkaa Suomen pohjoisimpaan paikkaan Nuorgamiiin.
  • Rovaniemi käynnisti vastuullisen matkailun ohjelman Visit Rovaniemi on käynnistänyt laajan Sustainable Travel Finland -ohjelman, jonka ajatuksena tarjota rovaniemeläisille yrityksille ja kohteille konkreettinen kestävän matkailun työkalupakki. Sen avulla kestävien toimenpiteiden ja valintojen omaksuminen alueen tai yrityksen arkeen helpottuu.
  • Tästä kiireellä pystytetystä hirsimökistä sai alkunsa Joulupukin Pajakylä: Rooseveltin majan 70-vuotispäivää vietetään 11.6.2020 Yhdysvaltain presidentin puoliso Eleanor Roosevelt matkusti vuonna 1950 Suomen Lappiin tutustumaan sodanjälkeiseen jälleenrakentamiseen. Tästä yllätysvierailusta lähti liikkeelle koko Rovaniemen matkailun menestyksellinen tarina, kun reilussa viikossa urakoitu Napapiirin Maja valmistui 11.6.1950 rouva Rooseveltin vierailun kunniaksi. Joulupukin Pajakylän ensimmäinen vetonaula oli syntynyt. 
icon

Psst… Miten asiointi sivuillamme sujuu? Vastaa lyhyeen kyselyyn ja auta meitä kehittämään sivustoamme.

Osallistu kyselyyn