0

Rovaniemen Joulubrändi

Rovaniemi on Joulupukin virallinen kotikaupunki ja Visit Rovaniemi Joulubrändin suojelija. Visit Rovaniemen toiminnan keskiössä ovat Joulubrändin arvot: aitous, yllättävyys ja luovuus, antaminen ja välittäminen sekä aina läsnä oleminen. Lue Rovaniemen Joulubrändistä tarkemmin alla.
Lataa Rovaniemen Joulubrändi -esite PDF:nä tästä

Johdanto joulubrändiin

Vahvalla alueellisella imagolla – brändillä – Rovaniemi pyrkii lisäämään vetovoimaansa paikkana asua ja elää, lisäämään matkailutuloa ja työllisyyttä, edistämään alueen vientiyritysten menestymistä ja lisäämään alueelle suuntautuvia investointeja.

Keväällä 2010 Rovaniemen – Joulupukin virallisen kotikaupungin – brändiarvot ja lupaus kirkastettiin kaikkien yhteisellä avoimella työskentelyllä.

Alueen brändiä ei nähdä, se koetaan. Joulupukin kotikaupungissa se ei tarkoita tonttulakkiin sonnustautumista ympäri vuoden. Se tarkoittaa arvojen mukaista toimintaa vuoden jokaisena päivänä. Hyvä aluebrändi syntyy paikallisista, myös kaupunkilaisia koskettavista teoista sekä suurta kansainvälistä huomiota tavoittelevista teoista ja kampanjoista. Työ on jatkoa vuonna 2008 aloitetulle Rovaniemen brändityölle.

Tämän on vasta alku. Jokainen yritys, yhteisö ja yksilö voi omalta osaltaan toteuttaa Rovaniemen joulubrändiä ja sen arvoja toiminnassaan parhaaksi katsomallaan tavalla – myös suuremmin, vaikuttavammin ja mielikuvituksekkaammin. Vain taivas on rajana.

Brändin tunnus Rovaniemi – The Official Hometown of Santa Claus® on vuonna 2010 rekisteröity tavaramerkki. Rekisteröinti on vahvistettu Kiinassa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Norjassa ja EU:ssa.

Joulupukki - elävä tarina

Elävä tarina on se, joka erottaa Rovaniemen muista kaupungeista ja tekee meistä kiinnostavan muille. Se on yhteenveto siitä, mihin ryhmänä uskomme ja mitä me haluamme tarjota maailmalle. Se on perusta, jolle rakennamme entistä vetovoimaisemman mielikuvan Rovaniemestä.

  • Rovaniemi on kaupunki, jossa vierailtuasi et enää ole ennallasi. Rovaniemi on paikka, jossa tarinat elävät ja jossa niitä syntyy joka päivä. Rovaniemi on Joulupukin virallinen kotikaupunki, jossa kenties maailman tunnetuin henkilö on valinnut asua ympäri vuoden. Paikallisten kanssa on helppo päästä juttuun, historia ja jokapäiväinen arki on täynnä erikoisia yksityiskohtia, ja itsensä Joulupukin voi todella kohdata. Rovaniemi tuntuu luonnolliselta, leikkisältä ja luovalta.
  • Neljä arvoa määrittävät Rovaniemen elävän tarinan: aitous, yllättävyys ja luovuus, antaminen ja välittäminen sekä aina läsnä oleminen.
  • Rovaniemi on maailman ainoa paikka, jossa Joulupukkisatu on totta. Joulupukki on hyväntahdon lähettiläs ja Rovaniemen brändiarvojen kuuluisin edustaja, mutta vain yksi meistä. Joulupukki on brändimme ydin, se kaikkein arvokkain maailmalla tunnettu asia, joka erottaa Rovaniemen muista kaupungeista ja matkakohteista.

Arvot

Elävä tarina, aitous, yllättävyys ja luovuus, aina läsnä oleminen sekä antaminen ja välittäminen kuvaavat niitä erityspiirteitä, jotka erottavat Rovaniemen kaikista muista kaupungeista ja matkakohteista. Hyödyntämällä ja toteuttamalla näitä arvoja, niin arkisissa toimissamme kuin suuremmissa ja näyttävimmissä ponnistuksissa, autamme vahvistamaan Rovaniemen asemaa Joulupukin virallisena kotikaupunkina ja Lapin arktisena pääkaupunkina.

Aitous

Aitous tarkoittaa meille rovaniemeläisille luontevuutta ja alkuperäisyyttä. Se tarkoittaa myös luotettavuutta, rehellisyyttä ja välittömyyttä. Rovaniemellä siihen sekoittuu lapsuuden unelman mystisyyttä ja satumaisuutta.

Aitous on suorasukaista, selkeää ja teeskentelemätöntä. Aitous tarkoittaa myös seisomista omien arvojen takana – silloinkin kun se ei ole mukavaa. Aitous tarkoittaa myös vahvaa yhteyttä historiaan ja omiin juuriin sekä avoimuutta tulevalle.

Esimerkkejä aitoudesta Rovaniemellä ovat:

  • Joulupukki on tavattavissa vuoden jokaisena päivänä
  • Arktinen puhdas luonto; napapiiri, revontulet ja keskiyön aurinko
  • Rovaniemi on oikea, elävä ja kasvava kaupunki suurten jokien yhtymäkohdassa ja perinteikäs Lapin kauppakeskus
  • Rovaniemeläiset

Santa Claus and his reindeer in a snowy forest in Rovaniemi, Lapland, Finland

Antaminen ja välittäminen

Välittäminen tarkoittaa meille rovaniemeläisille huolenpitoa kaikista; pienistä ja isoista, nuorista ja vanhoista, tutuista ja vieraammista. Se tarkoittaa turvallisuutta ja kunnioittamista ja kaikkien huomioon ottamista.

Välittäminen on empaattisuutta ja jakamista, myös vähäosaisempia ja haavoittuvampia kohtaan. Se on aktiivista osallistumista ja pyrkimystä pitää huolta jokaisesta yksilöstä.

Esimerkkejä antamisesta ja välittämisestä Rovaniemellä ovat:

  • Joulupukki vastaanottaa vieraat maksutta ympäri vuoden
  • Lappilainen vieraanvaraisuus, suvaitsevaisuus ja välittäminen
  • Vuotuinen lahjoitus Rovaniemen kaupungilta ja matkailuyrityksiltä UNICEFille Rovaniemen Joulunavauksen yhteydessä
  • Liikuntareittien esteettömyys
  • Matkailun turvallisuustyö

Santa Claus holding a box of cloudberries in Rovaniemi, Lapland, Finland

Yllättävä ja luova

Luovuus tarkoittaa meille rovaniemeläisille uusia tapoja ajatella, kykyä yllättää ja asioiden näkemistä uudesta perspektiivistä.

Se tarkoittaa mahdollisuuksien ja ratkaisujen näkemistä ja uskoa parempaan tulevaisuuteen. Sitä, että ei anna vakiintuneiden tapojen tai mielipiteiden rajoittaa itseään.

Yllättävä näkyy kontrasteina: kaupunki yhdistettynä puhtaaseen luontoon, erämaa yhdistettynä korkeaan teknologiaan. Rovaniemi on yhtä aikaa lähellä ja kaukana – joulun ja Lapin lämminhenkinen mystiikka yhdistettynä moderniin kaupunkiin.

Esimerkkejä yllättävyydestä ja luovuudesta Rovaniemellä ovat:

  • Alvar Aallon poronsarvikaava
  • Lapin yliopisto: Taiteiden tiedekunta ja Arktinen keskus
  • Rovaniemi – Arctic Design Capital
  • Sähkömoottorikelkkasafarit
  • Uniikit majoituskohteet

Santa Claus fishing in Rovaniemi, Lapland, Finland

Aina läsnä

Joulu on mielentila, lämminhenkinen, välittävä ja vastuullinen, joka on Rovaniemellä läsnä kaikkialla. Tavoitteena on, että se näkyy konkreettisina tekoina, tapoina toimia Rovaniemellä, kuten esimerkiksi Rovaniemellä valmistetuissa tuotteissa tai urheiluseurojen turnauksissa.

Se näkyy yllättävissä asioissa, joissa samalla kulminoituu rovaniemeläinen luovuus ja luovien alojen osaaminen. Vaikka itseään Joulupukkia ei tapaisikaan, Rovaniemi tuntuu hänen kaupungiltaan.

Esimerkkejä aina läsnä olemisesta Rovaniemellä ovat:

  • Joulupukin Pajakylä avoinna vuoden ympäri joka päivä
  • Santa Claus Cup -juniorijalkapalloturnaus
  • Joulupukki osallistuu tapahtumiin ja on monen tapahtuman suojelija
  • Kuka hyvänsä rovaniemeläinen

Santa Claus enjoying coffee by open fire in Rovaniemi, Lapland, Finland

Yhteistyön periaatteet

Edellytämme yhteistyökumppaneiltamme:

  • Uskomista Joulupukkiin
  • Vastuullista toimintaa suhteessa omiin asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin, yhteisöön, ympäristöön ja yhteiskuntaan
  • Positiivista toiminta- ja tuotekuvaa
  • Yhteistyöhalukkuutta Joulubrändin verkoston muiden toimijoiden kanssa
  • Johdonmukaista laadun seurantaa ja kehittämistä omassa organisaatiossa
  • Sitoutumista sovittuun graafiseen ohjeistukseen sekä kuvapankin käyttöehtojen noudattamiseen

Emme tee yhteistyötä niiden toimijoiden kanssa, jotka:

  • Eivät usko Joulupukkiin tai muulla tavoin toimivat Joulubrändin kannalta epäeettisesti
  • Saavat asiakasvalituksia tai negatiivista julkisuutta toiminnastaan Joulubrändin kannalta vahingollisessa määrin
  • Saavat pääasiallisen tuottonsa alkoholin, tupakan, leluaseiden tai aikuisviihteen myynnistä
  • Rikkovat lakeja, asetuksia tai hyviä tapoja

Psst… Tilaa Rovaniemen matkailuvinkit sähköpostiisi niin saat parhaat vinkit ja edullisimmat tarjoukset!

Mitä haluat matkoiltasi eniten?