Studio Mustanapa 16.11. – 10.12.2024
“AJANKUVAN PITKÄ HÄNTÄ”
Ajankuvan pitkä häntä – näyttelykokonaisuus koostuu polaroid – valokuvateoksista sekä videoinstallaatiosta. Kaikkien näiden teosten pohjana on toiminut found footage – materiaali. En ole siis ole kuvannut valokuvateosten kuvia tai videoteoksen filmimateriaalia alunperin itse, vaan olen hankkinut ne muilla tavoin.
Pitkä häntä – ilmiö (engl. long tail) on taloustutkimuksen ja tilastotieteen piirissä käytetty käsite. Sillä kuvataan sitä myynnissä olevan tuotevalikoiman laaja enemmistöä, joka ei lopulta myy erityisen hyvin. Sen vastakohtana toimivat muutamat tunnetut hittituotteet, joita vastaavasti myydään runsaasti. Itse haluan käsitteen kautta miettiä ajankuvaa ja sen muodostumista.
Aikaa kuvataan usein sanoilla, jotka liittyvät liikkeeseen: sitä ei voi pysäyttää ja kaikki muuttuu hitaasti, mutta vääjäämättömästi. Millä perusteella muodostamme kuvamme ajasta, jota emme ole itse nähneet? Usein puhutaan muistitiedosta, joka välittyy henkilökohtaisen siteiden välityksellä, sekä historiasta, jota opetetaan kouluissa. Nämä taas pohjautuvat erilaisiin aineistoihin: kokemuksiin ja tapahtumiin, joita on tallennettu erilaisilla välineillä.
Miksi joitakin näistä vanhoista aineistoista pidetään keskeisinä ja arvokkaina? Ne säilötään arkistoihin ja niiden välittämä suuri kertomus, eli vallalla oleva käsitys todellisuuden tapahtumista, pääsee kuuluviin ja välittyy eteenpäin. Toiset, mikrohistorialliset ja yksityiset aineistot taas päätyvät usein roskan asemaan – osaksi ajankuvan pitkää häntää – koska ne eivät yksinkertaisesti kiinnosta ketään. Olen hyödyntänyt juuri tätä hitaasti katoavaa varjomaailmaa nyt esillä olevissa teoksissa.
Näyttelyn suurin teos on kaksikanavainen videoinstallaatio ”Wherever Street Piece”. Se kuvaa ei-persoonallisia, hajanaisia ja irrallisia muistoja, joita ei voi yhdistää suoraan yhden tietyn henkilön elämään. Samalla se dokumentoi tapaa, jolla nämä menneet todellisuudet sekoittuvat keskenään nykyhetken näkökulmasta. Kaikkea ei tietenkään voi tallentaa arkistoihin ja kokemusten katoaminen lienee osittain väistämätöntä. Jos menneisyyden opetukset kuitenkin unohdetaan, päädymme toistamaan myös menneisyyden virheet uudelleen.
Teoksen pituus on noin 8 minuuttia ja se pyörii näyttelytilassa jatkuvalla loopilla.
”Wherever Street Piece” – teoksen toteuttamista ovat tukeneet: Suomen Kulttuurirahaston Lapin rahasto, Taiteen edistämiskeskus Taike/Lapin taidetoimikunta, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK, Visuaalisen taiteen edistämiskeskus VISEK ja Filmverkstaden.
Lisätietoja:
https://panujohansson.com/
Ig: @panujohansson